Kiireetön hoito

Kolmostien Terveyden terveysasemien kiireettömät vastaanottopalvelut toimivat ajanvarauksella. Hoitajapuhelinpalvelun kautta tapahtuu kaikki yhteydenotot, ajanvaraukset, laboratoriovastausten tiedustelu ja reseptien uusintapyynnöt. Hoitajat arvioivat asiakkaan hoidon tarpeen ja varaavat ajan vastaanotolle.

Ajanvaraus lääkärin ja hoitajan kiireettömälle vastaanotolle arkisin ma-pe klo 8.00 - 16.00
puh. 03 443 3400.
Tähän ajanvarausnumeroon ollaan yhteydessä niin kiireellisen kuin kiireettömänkin hoidon tarpeessa.
Käytössämme on takaisinsoittopalvelu terveyskeskuksen aukioloaikana.

Ajan voi varata myös käynnillä terveyskeskuksessa.

Terveyskeskukset

Terveysriskit ja pitkäaikaissairaudet

Terveysriskien hallinta ja pitkäaikaissairauksien hoito Kolmostien Terveydessä

Terveydentilan kartoitus

Terveysriskien hallinnassa ja pitkäaikaissairauksien hoidossa tavoitellaan laadukkaita ja hyvävointisia elinvuosia.

Yksinkertainen tapa arvioida, mitä kautta sinun hyvinvointiisi pystytään parhaiten vaikuttamaan, on tehdä kokonaisvaltainen terveydentilan kartoitus.

Lähtökohtana on oma arviosi terveydentilastasi ja elämäntavoistasi sekä tarpeistasi ja tavoitteistasi hyvinvointisi suhteen. Oman arviosi voit tehdä tekemällä Kolmostien Terveyden nettisivuilta löytyvän virtuaalisen terveystarkastuksen:

Jos testin täyttäminen omatoimisesti tuntuu liian vaikealta, voit tehdä testin myös yhdessä hoitajan kanssa puhelimitse, etävastaanotolla tai terveysasemalla. Jos teet testin itse ja esiin tulee terveysriskejä, Sinun kannattaa hakeutua hoitajan vastaanotolle. Mikäli olet tehnyt testin itse, tuothan raportin tulostettuna mukanasi. Ota mukaan myös lista käytössäsi olevista lääkkeistä (myös luontaistuotteet ja reseptittä ostamasi) sekä mahdolliset omaseurantatulokset (verenpaine, astmaatikon puhallusarvot tms.).

Erityisesti ikäihmisillä keskeisimmät hyvinvointiin vaikuttavat tekijät voidaan kartoittaa myös yksinkertaisemmin käyttäen lähtökohtana omahoitolomaketta, sen voit saada tulostettuna terveysasemalta tai täyttää ja tulostaa tästä:

Omahoitolomakkeet avulla pystyt (halutessasi yhdessä läheistesi kanssa) kartoittamaan hyvinvointiasi ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä miettimään tarpeitasi ja tavoitteitasi hyvinvointisi suhteen rauhassa ennen hoitajan vastaanottoa.

Asiakaslähtöinen terveys- ja hoitosuunnitelma

Terveydentilan kartoittamisen jälkeen hoitaja tekee Sinun kanssasi yhdessä hoitosuunnitelman, jossa lähdetään liikkeelle omista tarpeistasi ja tavoitteistasi hyvinvointisi suhteen. Ammattilainen vastaa kysymyksiisi ja kertoo millaisia tutkimus- ja hoitovaihtoehtoja on käytettävissä ja millaisiin tuloksiin niiden avulla voidaan päästä. Yhdessä päätätte, millaisia omahoidon keinoja kokeillaan ja millaista ammattilaisapua tai muuta tukea niiden toteuttamiseen tarvitset. Lääkärin kanssa päätetään lääketieteellisistä hoidoista.

Hoitosuunnitelmaan kirjataan, miten sen toteutumista seurataan: koska, miten, kuka sitä päivittää sekä henkilö, kehen voit tarvittaessa ottaa yhteyttä. Hoitosuunnitelman pystyt koska tahansa tarkistamaan Omakannan kautta (omakanta.fi) tai se voidaan tulostaa Sinulle mukaan.

Digiterveysasema

Pääset kätevästi ja nopeasti hoitoon digiterveysaseman hoitopolun kautta. Digiterveysasemalla saat palvelua chatissa sekä videovastaanotolla osaavalta hoitohenkilökunnaltamme.

Digiterveysasema tarjoaa nopean hoitoon pääsyn asiakkaan kulloisenkin tarpeen mukaisesti. Digiterveysasemalle soveltuvat hyvin mm. reseptin uusinnat, flunssan oireet, iho-oireet ja sairauslomatodistukset.

Kolmostien Terveyden digiterveysaseman käyttö

Yhteydenottoa varten tarvitset tietokoneen tai mobiililaitteen, jossa on internetyhteys sekä kamera ja mikrofoni. Pääset sisälle palveluun tämän linkin kautta.. Voit aloita hoitopolun myös klikkaamalla Kolmostien Terveyden etusivulla digiasema -painiketta.

Ennen vastaanottoa sinulta kysytään ennakkotietoja hoitoon hakeutumisesi syystä automatisoidussa chatissä. Kyselyn jälkeen sinut ohjataan hoitajalle hoidontarpeen arviointiin. Vastaathan kyselyyn huolellisesti. Hoidontarpeen arvioinnin yhteydessä hoitaja antaa hoito-ohjeet, ohjaa etälääkärille tai tarvittaessa varaa ajan toimipisteeseen, hoidon tarpeesta riippuen.