Tiedote 7.10.2022 Kausi-influenssarokotuksista

Influenssarokotukset käynnistyvät Parkanossa ja Kihniössä marraskuussa Rokote on paras keino suojautua influenssalta ja sen jälkitaudeilta, esimerkiksi keuhkokuumeelta. Influenssarokote on hyvä ottaa joka syksy, sillä sen teho kestää noin vuoden ja influenssavirus muuntuu jatkuvasti. Ottamalla influenssarokotteen suojaat myös läheisiäsi. Influenssavirus ei pääse leviämään, kun riittävän moni on rokotettu.

Influenssarokotteen saavat maksutta ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle rokotuksesta on merkittävää hyötyä.

Tällaisia riskiryhmiä ovat:

• sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
    etusijalla ovat ne, jotka kohtaavat ja hoitavat influenssaa sairastavia ja ne, jotka hoitavat jatkuvasti vakavalle influenssalle erityisen alttiita henkilöitä (voimakkaasti immuunipuutteiset ja muut vakavasti sairaat henkilöt, perussairaat ja huonokuntoiset 65 vuotta täyttäneet, alle 6 kuukauden ikäiset vauvat, raskaana olevat naiset)
  • raskaana olevat naiset
  • alle 7-vuotiaat
  • kaikki 65 vuotta täyttäneet
  • sairautensa tai hoitonsa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat
  • vakavalle influenssalle erityisen alttiiden lähipiiri
  • varusmiespalveluksen aloittavat

Maksuttoman rokotteen voivat saada myös vakavalle influenssalle erityisen alttiin henkilön lähipiiri. Sosiaali- ja terveysministeriö on muuttanut lähipiiriä koskevaa asetusta, jonka seurauksena lähipiiri ei enää ole niin laaja kuin aikaisempina vuosina ja tähän seikkaan pyydämme kiinnittämään huomiota aikoja varatessa.

Lähipiirillä tarkoitetaan henkilöitä, jotka

• ovat toistuvasti läheisessä kontaktissa vakavalle influenssalle erityisen alttiiseen ihmiseen
  • ovat toistuvasti läheisessä kontaktissa sellaisen vakavalle influenssalle alttiin ihmisen kanssa, jota ei voida suojata influenssarokotteella.

Toistuvasti läheisellä kontaktilla tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilö asuu samassa asunnossa tai on viikoittain kasvotusten tekemisissä suojattavan ihmisen kanssa. Asetuksen muutoksella pyritään osaltaan varmistamaan, että kansallisen rokotusohjelman influenssarokotteet riittävät influenssarokotusten kohderyhmille.

Jos et kuulu riskiryhmään, mutta haluat suojautua influenssaa vastaan, voit hankkia rokotteen itse. Esimerkiksi moni työnantaja tarjoaa influenssarokotusta työntekijöilleen. Reseptin saat helposti Pihlajalinnan terveyssovelluksen chatin kautta. Terveyssovellus palvelee kunta-asiakkaita terveyskeskuksen aukioloaikojen mukaisesti, katso ohje tästä. Reseptin saatuasi hae rokote apteekista ja varaa rokotusaika verkosta tai puhelimitse.