Etusivu / Parkano ulkoistaa sosiaali- ja terveyspalvelunsa Pihlajalinnalle
Ajankohtaista
1.10.2014

Parkano ulkoistaa sosiaali- ja terveyspalvelunsa Pihlajalinnalle

Parkanon kaupunki ulkoistaa sosiaali- ja terveyspalvelunsa vuoden 2015 alusta lähtien. Palvelujen tuottajaksi valittiin kilpailutuksen kautta Pihlajalinna-ryhmittymä. Kaupunginvaltuusto päätti asiasta yksimielisesti.

Parkanon kaupunki ulkoistaa sosiaali- ja terveyspalvelunsa vuoden 2015 alusta lähtien. Palvelujen tuottajaksi valittiin kilpailutuksen kautta Pihlajalinna-ryhmittymä. Kaupunginvaltuusto päätti asiasta yksimielisesti.

Sopimuksen mukaisesti Parkano saa palvelut kymmeneksi vuodeksi niin, että niiden määrä ja laatu säilyvät vähintään nykytasolla. Tavoitteena on tuottaa tarkoituksenmukaiset palvelut laadukkaasti ja kustannustehokkaasti.

– Tämä on meille paras tapa turvata palvelut. Haluamme pitää päätöksenteon omissa käsissämme, toimia varman päälle ja turvata laadukkaat lähipalvelut pitkälle tulevaisuuteen. Muuten tilanne saattaisi tulevaisuudessa olla se, että sote-piiri kaukaa määräisi meidän puolestamme, mitä täällä 90 kilometrin päässä Tampereelta tarvitaan, toteaa kaupunginjohtaja Jari Heiniluoma.

Selvitystyö lähti liikkeelle kustannuspaineista. Jotain pitää tehdä, jotta pienenevällä veronmaksajien joukolla pystytään takaamaan palvelut isolle joukolle. Erityisesti vanhuspalveluissa on lähivuosina isot haasteet. Lisäksi painoi huoli siitä, että valtakunnallisissa malleissa keskitetään ja väistämättä jossain vaiheessa leikataan palveluja pieniltä paikkakunnilta.

– Parkanossa syntyi sopivanlainen uho siitä, että meiltä ei palveluja viedä. Osoitamme, että pystymme kehittämään niitä paikan päällä, Heiniluoma miettii.

Ulkoistaminen tuo taloudellista vakautta, koska kustannusten nousu on määritetty sopimusmallissa. Kahden ensimmäisen vuoden aikana se saa olla vain kaksi prosenttia. Tehokkuus syntyy siitä, että yksityinen kumppani pystyy käyttämään resursseja joustavammin. Kallista hoitoa pyritään vähentämään satsaamalla ennaltaehkäisyyn ja hoitoketjun alkupäähän.

Pitkällisen prosessin tulos

Sote-palvelujen kilpailuttamiseen päädyttiin Parkanossa naapurikuntien kanssa käytyjen pitkällisten yhteistyöneuvottelujen jälkeen. Vuodesta 2005 Parkano on aktiivisesti selvittänyt sekä kuntaliitosmahdollisuuksia että yhteistoiminta-alueen perustamista lähialueen kuntien kanssa.

Palvelujen tuottamisesta jätti Parkanon kaupungille kesäkuussa ilmoituksen viisi tarjoajaa, joista mukaan valittiin kolme. Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä Pihlajalinna-ryhmittymä ja Coronaria-ryhmittymä. Niistä jälkimmäisen tarjous suljettiin pois tarjouspyynnön vastaisena. Pihlajalinna-ryhmittymässä ovat mukana Pihlajalinna Oy, Dextra Oy, Hoivakoti Johanna Oy, Jokilaakson Terveys Oy, Mäntänvuoren Terveys Oy ja Visita Oy. Kilpailutuksen toteutti kaupungin kanssa PTCServices Oy.

Parkanon kaupunki on aiemmin ulkoistanut hammashoidon palvelunsa. Niistä on jo viiden vuoden ajan vastannut yksityinen toimija Attendo Terveyspalvelut Oy, ja tästä järjestelystä kokemus on hyvä. Nyt päätetty ulkoistaminen käsittää kaikki muut sosiaali- ja terveyspalvelut paitsi sote-viranomaistehtävät, lasten päivähoidon ja ympäristöterveydenhuollon.

Pihlajalinnan ja Parkanon yhteistyö saa uudenlaisen laajuuden

Pihlajalinna tulee tuottamaan palvelut yhteiskunnallisen yhteisyrityksen kautta, johon Parkanon kaupungille tarjotaan mahdollisuus tulla mukaan omistajaksi. Yhtiön tavoitteena on turvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja työpaikat Parkanossa sekä hillitä kunnan kokonaiskustannuksia.

– Yhteisyhtiömalli on julkiseen sosiaali- ja terveydenhuollon ulkoistuksiin erittäin hyvin sopiva, koska sen toiminta on poikkeuksellisen läpinäkyvä, palauttaa vähintään puolet tuloksestaan yhteiskunnan hyväksi ja maksaa veronsa Suomeen ja kotipaikkakunnalleen. Malli on käytössä Jämsässä, Mänttä-Vilppulassa ja Juupajoella, sanoo Pihlajalinna-konsernin toimitusjohtaja Mikko Wirén.

– Pihlajalinnalle ja minulle henkilökohtaisesti tämä on erityisen hieno asia. Pihlajalinna on perustettu Parkanossa ja Parkanon kaupunki on yhtiön ensimmäinen kunta-asiakas. Meillä on takana yli vuosikymmenen aito yhteistyö, joka nyt saa aivan uudenlaisen laajuuden, Wirén toteaa.

Lisätietoja:

Kaupunginjohtaja Jari Heiniluoma, 044 7865 201
Perusturvajohtaja Vuokko Kuusiluoma, 044 7865 301

Toimitusjohtaja Mikko Wirén, Pihlajalinna Oy, mikko.wiren@pihlajalinna.fi, 050 322 0927